بخشی از مقاله ایی که در همایش ملی آموزش ریاضی توسط خانم میترا نورادصدیق ارائه شد

بررسی و ریشه یابی  بدفهمی های دانش آموزان، در 4 فصل اول ریاضی نهم

چكيده

 تلاش تمامی دبیران ریاضی، آموزش شیوه های صحیح تفکر ریاضی است. با این حال در فرایند یاددهی- یادگیری ریاضی، همواره بد فهمی هایی در عملکرد دانش آموزان مشاهده می گردد. هدف از این مطالعه، مشخص کردن و بررسی ریشه بعضی از بدفهمی های دانش آموزان در 4 فصل اول کتاب ریاضی نهم است. داده های تحقیق از 27 دانش آموز کلاسی است که محقق خود مدرس آن است. ابزار جمع آوری داده ها، آزمون کتبی ترم اول سال تحصیلی 95-94، شامل سوالات چهار گزینه ای و درست و نادرست، با عبارت مناسب تکمیل کنید و سوالات تشریحی بود. نتایج به دست آمده از عملکرد دانش آموزان در ترم اول نشان داد که بیشترین بدفهمی های دانش آموزان در فصل اول در بحث مجموعه ها و احتمال بود.فصل دوم، در زمینه ترتیب اعداد گویا و حقیقی، خصوصا ترتیب اعداد گویای منفی تاثیر دانش پیشین نقش به سزایی در بدفهمی دارد. علی رغم ارائه مباحث جالب و کم نظیر فصل سوم، ضعف، دانش آموزان در تشخیص فرض، حکم، فهم ادبیات مسئله و بهره وری کم از مهارت های خواندن و نوشتن ضعف اطلاعاتی یا پایه ای دانش آموزان از دلایل بدفهمی این فصل بود. فصل چهارم با ارائه مثال های فراوان چالشی برای اولین بار در کتاب درسی فوق العاده جالب است. اما تعمیم ساختار ریشه دوم به ریشه سوم و همچنین نقش دانش پیشین در نوشتن ترتیب اعداد توان دار از بدفهمی های دانش آموزان بود.

تبریک اعیاد شعبانیه

تبریک اعیاد شعبانیه

تقدیر و تشکر

سرکار خانم ها: 

طبیعی نژاد و اسکندری، ضمن شادباش  هفته معلم، از همکاری صمیمانه شما با گروه ریاضی تقدیر می شود.

تصویر تقدیر نامه شما در کانال تلگرام  گروه ارائه شده است. 

صدیق، سرگروه آموزش ریاضی منطقه 3

دومین گردهمایی دبیران ریاضی متوسطه2 - منطقه 3 تهران

با سلام و احترام

بدین وسیله به اطلاع می رساند،دومین گردهمایی دبیران محترم ریاضی دوره دوم متوسطه برگزار می گردد. 

زمان: دوشنبه    10/12/94   –   ساعت 30/14 الی 17

مکان : خیابان دکتر شریعتی- خیابان یخچال –  خیابان کی نژاد -  دبیرستان  ایران- تلفن  26604090

اولین گردهمایی دبیران ریاضی

با سلام و احترام

بدین وسیله به اطلاع می رساند، اولین گردهمایی دبیران محترم ریاضی دوره دوم متوسطه برگزار می گردد. 

زمان: دوشنبه    23/9/94   –   ساعت 30/14 الی 17

مکان : خیابان دکتر شریعتی- خیابان یخچال –  خیابان کی نژاد -  دبیرستان  ایران- تلفن  26604090

ردیف

عنوان

ارائه کنندگان

1

تبیین برنامه عملیاتی گروه وجشنواره الگوی برتر تدریس، تحلیل نتایج امتحانات نهایی و استماع راهکارهای ارزشمند همکاران برای جلوگیری از افت   

خانم صدیق، سرگروه ریاضی

2

روند تغییرات کتب جدید ریاضی متوسطه 2

خانم دکتردلشاد وخانم رحیمی، از دفتر تالیف کتب درسی

3

کارگاه آموزشی آشنایی با نرم افزار matlab

خانم صالح از دانشگاه صنعتی شریف

چهاردهمين کنفرانس آموزش رياضی ايران

چهاردهمين کنفرانس آموزش رياضی ايران      شهريور 95 استان فارس - شيراز

آدرس سایت کنفراس آموزش رياضی
لطفا همکاران متقاضی ثبت نام کنند
http://www.uimecedu.ir/index.php?&slct_pg_id=48&sid=1&slc_lang=fa

برگزاری جشنواره ریاضی 3 انسانی در سال تحصیلی 95-94

 
این جشنواره در سال تحصیلی 95-94 در بخش علمی به 2 صورت انجام میشود  : 
 
1- تدوین تجارب تدریس در این بخش به توصیف تحلیلی از تجربه ای عملی در زمینه تدریس در حوزه ای 
 
که خود دبیر تجربه نموده خواهد پرداخت و هدف آن تجربه های عملی به سایر معلمان با ذکر نکات اصلی و راهبردی در آن 
 
تجربه و تاثیری که در یادگیری و یاد دهی و پیشبرد بهبود عملکرد فرد داشته است می پردازد .
 
2- ارائه مقاله علمی مرتبط با تدریس : در این بخش تلاش می شود با همکاری همه ی معلمان ،اساتید ، 
 
پژوهشگران عرصه ای برای عرضه ی آخرین مطالب و پژوهش های علمی در زمینه یاد دهی - یادگیری و تدریس فراهم گردد .

 

شرایط مقاله ها در جشنواره الگوی تدریس برتر ریاضی 3 انسانی

 
 
شرایط مقاله ها :
 
1- . مقاله باید مستخرج از فعالیت اصیل پژوهشی نگارندگان باشد .
 
2  -  پذیرش مقالات بر اساس نتایج داوری خواهد بود . 
 
3-  مقاله های پذیرفته شده به صورت  (کاغذی ، الکترونیکی  ) منتشر خواهد شد . 
 
محور های مقالات :
 
1 - نقش الگو های تدریس برتر در بهبود عملکرد و یادگیری دانش آموزان 
 
2-نقش معلم در الگوی تدریس ساختن گرایی و نحوه ارتباط با سایر عوامل تدریس 
 
3 - نقش تجارب گذشته فراگیران در بسط و توسعه تدریس و ارتباط آن با یادگیری مطالب جدید 
 
4 - تاثیر انگیزش و در گیر نمودن دانش آموزان در تثبیت یادگیری و تدریس 
 
و ......... 

همکاری در طرح ملی

سلام بر مدرسین حسابان، دبیرخانه شهر تهران با همت دبیران مناطق شهر تهران قصد تهیه حل المسائل مناسبی (با ذکر نام)را دارد. لذا از تمامی سروران که تمایل به همکاری دارند خواهشمندم جدولی را که در ذیل این پیغام درج شده است را تکمیل و به صورت  فایل word ارائه نمایند. حتی یک قسمت هم می توانید انتخاب کنید. متشکرم

تعداد سوال

صفحه

عنوان

4

179

فعالیت

3

181

تمرین در کلاس

5

181

مساله

سوال های 15 و 30

193و 195

تمرین دوره ای

حل تمرین های منطقه 3

بازدید از مدارس

سلام بر همکاران عزیز، وقت همگی بخیر: طبق برنامه سازمان شهر تهران، در هفته های آینده مهمان کلاس های شما خواهم شد. با سپاس از آقایان صفدری و ابراهیم زاده دبیران مدارس مبین و شهدای هسته ایی که پذیرا بودند.  

سرگروه ریاضی متوسطه 2 - منطقه3