شعبان ماه نبی اکرم

اعیاد شعبانیه بر شما مبارک باد

التماس دعا....


پرسش و پاسخ

همه سنگهاي به كار رفته در سازه اي كه در شكل زير مي بينيد با هم برابرند.

زاويه بتا چند درجه است؟

براي ديدن پاسخ سوال، ادامه مطلب را ببينيد.

ادامه نوشته

معرفی کتاب

كتاب انتگرال خور، نوشته حسين ايزن
ادامه نوشته

بیندیشیم

در شكل زير مساحت قسمت آبي رنگ را بيابيد.

پاسخ سوال  را مي توانيد در ادامه مطلب ببينيد.

ادامه نوشته

اعداد مختلط

مطالبی پیرامون اعداد مختلط
ادامه نوشته

محاسبات جبری

چگونه می توان تاریخ تولد کسی را حدس زد؟
ادامه نوشته

بزرگداشت حکیم خیام

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به “خیام” فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور زاده شد. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. وی اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتابهایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. وی به سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

روش رسم نمودار تابع

روش رسم نمودار تابع مرکب fog با استفاده از نمودار های دو تابع f و g

ادامه نوشته

تبریک

*حلول ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر (ع) بر شما مبارک باد.*

پیام تسلیت

  همکار محترم: سركار خانم  قپون بري

باكمال تأسف و تأثرمصيبت وارده رابه شما و خانواده محترمتان  تسليت عرض نموده، از پيشگاه خداوند  منان براي شما، صبر و شكيبايي آرزو مي نماييم .

کاربرد ریاضی در فیلم سینمائی

مدل ریاضی برای تعیین میزان استقبال تماشاگران ازفیلمهای سینمایی طراحی شد

ادامه نوشته

نوار موبیبوس چیست؟

این نوار، نوار مستطیل شکل، دراز و نرمی است که آن را یکبار می‌پیچانیم و بعد دو انتهای آن را به هم متصل می‌کنیم. سطحی که بدین ترتیب به دست می‌آید نوار موبیوس نامیده می‌شود.
این سطح تنها یک رو دارد بدین معنی که به عنوان مثال یک صفحة کاغذی را می‌توان با دو رنگ گوناگون در دو طرف آن، رنگ کرد اما نوار موبیوس را با این روش، نمی‌توان با دو رنگ مختلف رنگ کرد. در صورت اقدام به چنین کاری، به همان جایی که رنگ کردن را در ابتدا آغاز کرده‌ بودیم می‌رسیم، در حالی که در طرف دیگر نوار هستیم. پس نوار موبیوس، سطحی است که یک رو دارد و حرکت ما روی آن تا بینهاِت بار تکرار می شود.

ادامه نوشته

قدرت خارق العاده تلفیق

می گویند شخصی سر کلاس ریاضی خوابش برد وقتی که زنگ را زدند بیدار شد، باعجله دو مسأله را که روی تخته سیاه نوشته بود یادداشت کرد و به خیال اینکه استاد آنها را بعنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز وآن شب برای حل آنها فکر کرد هیچیک را نتوانست حل کند، اما تمام آن هفته دست از کوشش بر نداشت، سرانجام یکی را حل کرد و به کلاس آورد ،استاد بکلی مبهوت شد، زیرا آنها را بعنوان دونمونه از مسائل غیر قابل حل ریاضی داده بود.

اگر این دانشجو این موضوع را می دانست احتمالاً آنرا حل نمی کرد، ولی چون به خود تلقین نکرده بود که مسأله غیر قابل حل است ، بلکه برعکس فکر می کرد باید حتماً آن مسأله را حل کند سرانجام راهی برای حل مسأله یافت.

اعداد در مغز هم دیده شدند!

در یک پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز  انسان‌ها ببینند. در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی  کرده اند که با شماره‌ها ارتباط دارند.

هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی کرده‌اند، اما تاکنون ثابت شده بود که الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.

دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه کرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یک صفحه نمایش در حالی  مشاهده می‌کردند که بخشی از قشر مخ  این افراد در حال اسکن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است. دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها کم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌کند که قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و کار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.

به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه کافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و کارآمد نیستند و کدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.

محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان کردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز کرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشکاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و ترکیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم.

طنز ریاضی

محاسبه عجیب:

از پدری پرسيدند: آيا درست است که می گويند:(زمانی فرا خواهد رسيد که پسرها بزرگتر ازپدرشان خواهند شد؟)گفت:اتفاقا اين موضوع سخت ذهن مرا به خود مشغول کرده است.

البته کاری به استعداد ونبوغ شان ندارم.منظور من سن وسال آنهاست.....
پرسيدند:به چه دليل؟
گفت:به اين دليل که برايتان شرح خواهم داد.
وقتی پسرم متولدشد من۳۰ سال داشتم.يعنی ۳۰ برابر او سن داشتم.
وقتی ۲ ساله شدمن۳۲ سال داشتم.يعنی۱۶ برابراوسن داشتم.
وقتی۳ ساله شدمن۳۳ سال داشتم.يعنی۱۱ برابر او سن داشتم.
وقتی۵ ساله شدمن۳۵ سال داشتم.يعنی۷ برابر او سن داشتم.
وقتی۶ ساله شدمن۳۶ سال داشتم.يعنی۶ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۰ ساله شدمن۴۰ سال داشتم.يعنی۴ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۵ ساله شدمن۴۵ سال داشتم.يعنی۳ برابراو سن داشتم.
حالا او۳۰ ساله شده است ومن۶۰ سال دارم يعنی ۲ برابر اوسن دارم.
می ترسم اگر اوضاع به همين منوال پيش رود او به زودی ازمن جلو بزند و اوپدر من يشود و من پسر اوبشوم.