گروه ریاضی منطقه از سال تحصیلی 91- 92 عوض شد. دوستان به مدرسه و کلاس درس برگشتند. فعلا این وبلاگ کارهای مربوط به گروه را انجام نمی دهد و گروه ریاضی منطقه 2 وبلاگ جدیدی را ایجاد کرده است. 

خاطرات عضو هیات تحریریه برهان از زنده یاد استاد شهریاری

این مطلب را میر شهرام صدر عضو هیات تحریریه مجله برهان در روزنامه شرق روز یکشنبه 24 اردیبهشت نوشته است:
اينجانب حدود دو دهه عضو هيات تحريريه مجله «برهان» رياضي و همچنين مديرداخلي نشريه رياضي «برهان» بودم و به همين دليل آشنايي و ارتباط بسيار نزديكي با استاد شهرياري داشتم و در مدت همكاري چيزهاي بسياري از ايشان آموختم، از شيوه‌هاي تدريس رياضيات و روش‌هاي تاليف و ترجمه كتاب گرفته تا شيوه‌هاي برخورد شخصي.
نكته‌اي كه براي من در برخورد با ايشان بسيار جالب بود آنكه من در اين مدت طولاني ارتباط هيچ‌گاه دروغ يا سخن نادرستي از ايشان نشنيدم، هيچ‌كس ديگري هم از ايشان دروغ نشنيد. هيچ‌كس به ياد ندارد كه استاد زماني پشت سر ديگران حرفي زده باشد يا غيبت كسي را كرده باشد. هميشه به ديگران احترام مي‌كردند، اعم از دانش‌آموز و دانشجو و معلم و استاد.
چيزي كه درباره شيوه تدريس اين استاد لازم به ذكر است آنكه ايشان هميشه روي كارگروهي و مشاركت همه دانش‌آموزان تاكيد مي‌كردند. 

ادامه نوشته

استاد شهریاری

استاد «پرويز شهرياري» بامداد جمعه،22 ارديبهشت در بيمارستان‌ جم تهران بر اثر سكته قلبي چشم از جهان فروبست و پيكرش در آرامگاه زرتشتيان تهران در قصر فيروزه آرام گرفت. اين استاد يكي از پرافتخارترين استادان رياضي كشور بود كه بسياري از استادان امروز رياضيات در دانشگاه‌هاي سراسر كشور و ديگر كشورهاي جهان به شاگردي ايشان مباهات مي‌كنند. او در سال ۱۳۴۵، نشان درجه يك علمي كشور را دريافت كرد. در بيست و ششمين كنفرانس رياضي كشور كه فروردين ماه 1374 در كرمان برگزار شد، به پاس يك عمر تلاش علمي و آموزشي استاد پرويز شهرياري، از او به عنوان پيشكسوت رياضي تجليل شد. در سال‌هاي 1376 و 1378 نيز در نخستين كنفرانس آموزشي رياضي در اصفهان و سومين گردهمايي شكوفه‌هاي رياضي در دانشكده علوم رياضي دانشگاه شهيد بهشتي، از وي تقدير شد. در سال 1379 به مناسبت سال جهاني رياضيات (سال 2000) در مراكز مختلف به عنوان پيشكسوت از استاد شهرياري تجليل شد و در ارديبهشت ماه 81 در مراسمي ويژه با حضور وزير وقت علوم، تحقيقات و فناوري، دكتراي افتخاري رياضي دانشگاه كرمان به استاد اعطا شد. در سال ۱۳۸۴ نيز، به عنوان «چهره‌ماندگار» رشته آموزش رياضيات برگزيده شد. نخستين كتاب شهرياري در سال 1327 به چاپ رسيد و در فروردين سال بعد براي نخستين بار به اتهام فعاليت‌هاي سياسي و ضدسلطنتي براي مدت سه ماه روانه‌ بازداشتگاه شد و از شركت در امتحان نهايي باز ماند. «پرويز شهرياري» در دوران زندان، زبان روسي را كه يكي از مهم‌ترين زبان‌هاي علمي روزگار بود، به طور كامل فراگرفت و به اين ترتيب توانست در طول بيش از نيم قرن تلاش‌هاي علمي، ده‌ها كتاب علمي را از زبان روسي به فارسي ترجمه كند. شهرياري جوان در سال 1329 (يعني زماني كه هنوز در زندان بود) يك مجموعه كتاب درسي رياضي دوره اول دبيرستان را تاليف كرد و نخستين اثر ترجمه‌ خود را كه يادگار دوران زندان بود، در سال 1331 با عنوان «تاريخ حساب رنه تاتون» منتشر كرد. «پرويز شهرياري» استاد رياضيات و سردبير مجله‌ «وهومن»، پس از 86 سال زندگي پربار علمي و فرهنگي درگذشت. سردبيري نشريه‌ «چيستا» از جمله‌ ديگر فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي استاد است كه از شهريور ماه 1360 تاكنون تداوم داشته است. علاوه بر اين، وي ناشر ماهنامه‌ «دانش و مردم» نيز بود. وي بيش از 300 جلد كتاب تاليف و ترجمه كرده ‌بود. از اين استاد بزرگ بيش از صد عنوان كتاب درسي رياضيات، از جمله دوره‌ كتاب‌هاي درسي رياضي سه سال اول دبيرستان نظام قديم، دوره‌ كامل رياضيات دبيرستاني و كتاب‌هاي مسايل مربوط به آن و جبر سال سوم رشته‌ رياضي فيزيك و سه جلد كتاب آناليز رياضي، بيش از 97 كتاب كمك درسي به صورت ترجمه و تاليف، حدود 20 كتاب در زمينه‌هاي مختلف تاريخ، فلسفه، كاربرد و آموزش رياضيات و 9 جلد كتاب سرگرمي در رياضيات به دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان رياضي كشور ارايه شده است.
هر چند بيشتر مردم وي را به عنوان مولف و مترجم كتاب‌هاي رياضي مي‌شناسند، اما واقعيت آن است كه استاد «شهرياري» علاوه بر نشر آثار بسيار در اين زمينه، كتاب‌هاي ديگري در زمينه‌هاي مختلف تاليف يا ترجمه كرده‌ كه در اين ارتباط مي‌توان به كتاب‌هاي «دانشمندان و هنرمندان»، «خانه‌ اهريمن»، «دانش و شبه‌دانش»، «دو درس كوتاه درباره‌ ديرين‌شناسي»، «قطاري كه در بعد چهارم گم شد» و «نظريه‌ نسبيت در مساله‌ها و تمرين‌ها» اشاره كرد. اين رياضيدان پرتلاش همچنين از سال 1325 تاكنون حدود يك هزار مقاله در نشريات مختلف به ويژه نشريه‌هاي علمي و رياضي به چاپ رسانده است. (نقل از روزنامه شرق روز یکشنبه 24 اردیبهشت 1390)

بازدید از دبیرستان جامی

هفته قبل از طریق گروه رایانه مطلع شدیم که نمایشگاهی در دبیرستان جامی برقرار شده است. از آنجا که برگزار کننده نمایشگاه آقای رفیع پور دبیر محترم ریاضی این دبیرستان بودند، به همراه مسئول گروه رایانه برای دیدن نمایشگاه به مدرسه رفتیم. نمایشگاهی به معنای معمول، در کار نبود ولی آقای رفیع پور دانش آموزانی را معرفی کردند که سایت و آزمایشگاه ریاضی و رایانه را طراحی و تحت سرپرستی و مدیریت ایشان اداره می کردند. برای دیدن گزارش کامل این بازدید ادامه مطلب را ببینید.

ادامه نوشته

نمایشگاه خیام در دبیرستان هدی

این هفته روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت نمایشگاه خیام در دبیرستان هدی با مدیریت خانم ماهر برگزار شد. در این نمایشگاه، زندگی نامه خیام و برخی آثار او معرفی و بررسی شده بود. برای دیدن گزارش مشروح این نمایشگاه ادامه مطلب را ببینید.

آپلود فایل و عکس" />

ادامه نوشته

تبریک هفته معلم

این متن را همکار عزیزم خانم جعفری برای من فرستاده است که آن را به شما دوستان عزیزم تقدیم می کنم.

قلمی خواهم ساخت از نی باغ بهشت، جوهر از شیشه ذات، کاغذ از صفحه دل، نور از شمع

حیات، تا نویسم همه جا: روزگارت خوش باد. روز معلم مبارک

برگزاری دومین مجمع

در تاریخ دوشنبه 11/ 2/ 91 مجمع گروه در دبیرستان فیاض بخش با حضور حدود 50 تن از همکاران عزیز در ساعت 12 تا 2 بعد از ظهر برگزار شد. در این جلسه آقای دکتر میمنی استاد دانشگاه شهید رجایی در رابطه با ترکیبیات دبیرستای مطالب بسیار مفیدی بیان کردند که در پست بعدی خلاصه این مطالب را به اطلاعتان می رسانیم.

مقاله دوم گروه

مقاله دوم گروه با عنوان آموزش ریاضی و نظرات دانش آموزان از لینک زیر قابل دریافت است.

مقاله دوم گروه

کارگاه ریاضی 1

کارگاه ریاضی 1 در تاریخ سوم اسفند گذشته برگزار شد. متاسفانه تعداد همکارانی که در این کارگاه شرکت کرده بودند خیلی کم بود. آقای دهقان برای این کارگاه واقعا زحمت کشیده مطالب بسیار خوبی فراهم کرده بودند که برای همه همکاران می تواند مفید باشد. به همین دلیل مطالبی که ایشان آماده کرده بودند در وبلاگ می گذاریم تا علاقه مندان از آن بهره مند شوند. فایل را از اینجا دریافت کنید

منابع مسابقه علمی

منابع مسابقه ی علمی on lineدر دروس حسابان و ریاضی 3 (برخی از این منابع در وبلاگ گروه ریاضی منطقه قابل دسترس است)

منابع درس حسابان   

1 – کتاب درسی حسابان چاپ 90 ( 1/258)

2 – کلیه ی سوالات امتحان نهایی ازسال1388 الی1390(قابل دریافت در قسمت بانک سوالات)

3 - جزوه ی راهنمای فصول کتاب تهیه شده توسط دفتر تالیف(قابل دریافت در قسمت کتب و ...)

4 - جزوه ی کلیات تغییرات و روشهای آموزشی حسابان

5 - جزوه ی مربوط به آموزش حل مساله ی ریاضی با عنوان تحقق یک چشم انداز مروری بر ادبیات تغییر از صفحه ی 4 الی 18 از مجله ی رشد آموزش ریاضی شماره ی 86

منابع درس ریاضی۳  

  

1 – کتاب درسی ریاضی 3 چاپ 90 ( 3/258 )

2 – کلیه ی سوالات امتحانی نهایی از سال 1385 الی1390(قابل دریافت در قسمت بانک سوالات)

3 – جزوه ی اسکن شده  در رابطه با هدف های رفتاری 

4 - جزوه ی اسکن شده در رابطه با ارزشیابی

5 - جزوه ی  در رابطه با استانداردهای آموزش 

6 - جزوه ی در رابطه با روش حل مساله

7 - جزوه ی اسکن شده در رابطه با روش تدریس 

8 جزوه ی اسکن شده مربوط به احتمالات از کتاب ریاضیات کسسته و ترکیبیاتی گریمالدی جلداول(  فصل اول ) وجلد دوم (فصل  8 قسمت 1-8  و 2-8)